Home | Dnes je 21.09.2017
AKTUALITY

Ostrý provoz systému základních registrů veřejné správy se stal skutečností

Dne 1. července 2012 byla zásadním způsobem snížena administrativní zátěž všech občanů České republiky. Spustil se totiž takzvaný základní registr veřejné správy. Ten by měl přinést méně formulářů a papírování, ušetřit by měl nejen čas, ale i peníze.

Při změně bydliště, či příjmení už nebude nutné obíhat jednotlivé úřady. Nové informace se totiž od 1. července zadávají jen na jednom úřadě. Nově tak stačí sdělit novou informaci či změnu jednomu úředníkovi s tím, že se nový údaj promítne do celé ČR. Úředníci tak mezi sebou budou sdílet miliony dat.

Základní registr má v sobě údaje o všech lidech včetně cizinců a podnikatelů, data z katastru nemovitostí, ale i informace o všech agendách, které veřejná správa vykonává.

Konkrétně se jedná o tyto oblasti:

Registr obyvatel (ROB) – data o občanech a cizincích žijících v ČR, např. jméno a příjmení, místo a datum narození a úmrtí, státní občanství.
Registr osob (ROS) – údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a informace o orgánech veřejné moci.
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) – údaje o územní identifikaci, nemovitostech a adresách.
Registr práv a povinností (RPP) – informace o právních předpisech (eSbírka), údaje o působnosti orgánů veřejné moci a údaje o právech a povinnostech osob.

Hospodářská komora České republiky systém základních registrů veřejné zprávy vítá a považuje ho za jeden z nejvýznamnějších projektů eGovernmentu. Registry uleví administrativě primárně občanům, ale i podnikatelům, neboť jejich zavedením již nebudou čeští podnikatelé muset poskytovat stejné informace více úřadům. O výpis z registru či případné nahlášení změny do tohoto registru bude možné požádat prostřednictvím kontaktních míst CzechPoint, které fungují i při 51 kontaktních místech Hospodářské komory České republiky.

„K druhému červencovému dni bylo realizováno přes více než 250 000 transakcí a bylo vydáno přes 500 výpisů údajů z registrů přes CzechPOINT. Děkujeme zejména všem obcím a městům, které se dnes připojují k ZR, aby zúročili i svou práci v přípravě na evoluci v práci s daty občanů,“ píše na svých webových stránkách Správa základních registrů.

Ochrání základní registry více osobní data a údaje?

Zabezpečení oprávněného přístupu do databází je standardní a postačující jako tomu je i u ostatních podobných systémů. Uživatelé však díky registrům získají velmi významný nástroj kontroly, neboť dle zákona budou mít právo zjistit, kdo z úředníků přistupoval k údajům o nich vedeným. O tuto informaci je možné požádat jednou za rok a to rovněž prostřednictvím kontaktních míst CzechPoint fungujících při Hospodářské komoře České republiky.


Diskuse:
Zaujalo vás téma? Máte k němu co říct? Přidejte svůj názor.

Další články: 317
Reklamní partneři:

www.montycon.cz   www.romanabennet.cz

Mapa webu RSS
redakční systém, tvorba www stránek, webdesing, e-shop, jak založit internetový obchod