Home | Dnes je 23.11.2017
AKTUALITY

Polemika: Pomohou tajné kontroly v českých hotelech?

Ministerstvo pro místní rozvoj a CzechTourism mají v úmyslu poslat do českých hotelů a penzionů přibližně devět tisíc tajných kontrol, které by vyhodnotily kvalitu jídel a chování obsluhy. Bude tento projekt k něčemu?


PRO: Jana Jabůrková, ředitelka odboru komunikace, ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)

 

Získáme cenné informace
Česká republika má nevyrovnanou kvalitu služeb. Na MMR se domníváme, že nejfunkčnějším řešením je tlak ze strany veřejnosti a konkurenční výhoda nejlepších, tedy nejkvalitnějších podnikatelů. Proto vznikla myšlenka oficiálního ratingu kvality. 

 

Díky evropským dotacím (projekt bude z 85 % placen z fondů EU) můžeme rozjet projekt zhodnocení, vytvořit portál a přizvat širokou veřejnost. Záměrem je celý projekt pak předat například některé z profesních organizací. Cílem je podpořit ty nejlepší. Nikdo z provozovatelů ubytovacích zařízení nebude mít s projektem žádnou agendu.


Úlohou státu je vytváření podmínek vhodných pro rozvoj odvětví, a to i v oblasti cestovního ruchu. Stát může přispět zejména poskytováním včasných a aktuálních informací, legislativní úpravou a marketingovou podporou. Projekt Rating poskytne cenné informace o stavu kvality ubytovacích služeb v celé ČR nejen pro spotřebitele, ale i pro provozovatele a investory.


Chceme, aby se kvalita úrovně služeb v České republice zlepšovala. K nevyrovnanosti přispívá i fakt, že ani technické parametry nemají svá jasná pravidla. Není záměrem dehonestovat ty nekvalitní, ti mají šanci se zlepšit. Snahou a hlavním cílem je pomoci těm poctivým, dbajícím na opravdovou kvalitu.


V současné chvíli probíhá na MMR analýza, zda postup zvolený agenturou CzechTourism odpovídá uvedenému záměru. Z dostupných materiálů vyplývá, že bude muset dojít k úpravám.


PROTI: Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků


Stěží uvěřitelné
Utratit 150 milionů korun za několik set cifršpionů, kteří budou chodit s nalepeným knírkem do hotelů a kontrolovat jejich kvalitu, zní v roce 2013 jako stěží uvěřitelný příběh. To, že většina částky padne na marketing, je už jen smutným dokreslením celé směšné atrakce.

 

V rámci objektivity je ale nutné uznat, že kvalita služeb v tuzemských hotelech či penzionech je opravdu slabá a že nám dělá dlouhodobě ostudu. Stejně tak ale třeba služby Českých drah, pražských taxikářů nebo majitelů sjezdovek. Řešit to však kontrolou placených dobrovolníků na bázi kvalitativních parametrů mohl vymyslet snad jen nějaký pohrobek socialistického podniku RaJ či tajný obdivovatel detektiva Štiky.


Stát může plnit roli revizora, nicméně kontrolovat může pouze tvrdé veličiny. Váhu masa v restauraci, podmírák ve výčepu, taxametr v autě nebo prošlou lhůtu potravin. V momentě, kdy mu svěříme kontrolu chuti guláše, odéru v taxíku nebo řízu piva, míjí se celá akce účinkem, jakkoli měli všichni dobrý úmysl.


Státní agentura v tomto případě supluje estrádní pořad soukromé televize. Dovedu si představit, že by to mohlo být i v rukou odborné asociace, jejíž členové si to zaplatí. Ale použít na to veřejné prostředky, je v době, kdy zvyšujeme daně a drkotáme po vymletých silnicích, opravdu bizarní.


MMR ale nenechává nikoho na pochybách, že drží prapor tuzemského pohostinství pevně v rukou a již připravuje další tendr, který nám sdělí, kde, jak a za kolik se našinci stravují. Naštěstí jen za 22 milionů korun.

 

Autor článku: Jana Jabůrková, Karel Havlíček


Diskuse:
Zaujalo vás téma? Máte k němu co říct? Přidejte svůj názor.

Další články: 318
Reklamní partneři:

www.montycon.cz   www.romanabennet.cz

Mapa webu RSS
redakční systém, tvorba www stránek, webdesing, e-shop, jak založit internetový obchod