Home | Dnes je 23.11.2017
AKTUALITY

Podnikatelé budou mít povinně e-schránku

Chystá se revoluce v komunikaci mezi občanem a státní správou
Podnikatelé se už nebudou moci vyhýbat doručení obsílky či platebního rozkazu. A mezi úřady a stejně tak mezi občanem a úřadem už nebudou kolovat stohy papírů. To by mimo jiné měl přinést nový zákon o elektronizaci státní správy, který právě rozeslalo k připomínkování ministerstvo informatiky.

„Přinese to zjednodušení komunikace, časové i finanční úspory podnikatelům i úřadům,“ souhlasí prezident hospodářské komory Jaromír Drábek.

Od roku 2010 by každá právnická osoba - tedy firma zapsaná v obchodním rejstříku - měla mít povinně elektronickou schránku na poštu od úřadů. Podnikatelé se tak už například nebudou moci vyhýbat převzetí nepříjemné pošty. „Dnes, když se podnikatel rozhodne nepřevzít poštu, tak mu ji nikdo nedoručí,“ říká náměstek ministra informatiky Dalibor Veřmiřovský, který zákon připravuje.

Hlavní důvod je ovšem úspora. „Systém datových schránek bude sice stát podle odhadů 2,5 miliardy korun, ale vrátilo by se to nejpozději do čtyř let. Jen na poštovném ušetříme miliardu ročně,“ říká Veřmiřovský.

Drábek se neobává, že by na takovou změnu nebyly firmy připraveny: „Všechny reálně podnikající právnické osoby s elektronickou poštou již dávno pracují.“ Další rozšíření i na občany či živnostníky se zatím neplánuje. Sedmdesátileté babičky či instalatéři proto můžou být klidní, že by je někdo nutil do práce s počítačem. Do deseti let si lze ale představit takový stav techniky, že každý obyvatel do svého mobilu či televize dostane upozornění, že na nějakém úřadu má dokument k vyzvednutí či si tam musí něco vyřídit. A bude to bráno jako poštovní doručenka.

To by ovšem měla být jen malá část plánu. Další představy jsou takové, že na úřadech a mezi úřady místo papírů budou kolovat už pouze elektronické dokumenty. Ušetří se na papíru, času i pracovních silách. „Každé ministerstvo si drží řidiče, který jezdí dvakrát denně s poštou na vládu,“ popisuje Veřmiřovský současný stav.

Jak bude vypadat kontakt občana s úřadem
Lidé už nebudou muset nosit na úřad stohy papírů, ale vše budou moci dodat elektronicky. Pokud přece jen donesou písemné dokumenty, úředník v podatelně je převede do elektronické podoby. Uvnitř úřadu pak už vše bude probíhat elektronicky. Počítá se i s důkladným zabezpečením. Vybudují se datové sklady, které budou bezpečnější než současné archivy. Lidé se ale nemusí bát, že budou všechna jejich data volně přístupná všem úředníkům. Každá agenda bude mít vlastní identifikátor a občan bude dávat úředníkovi speciální souhlas ke každé operaci.



Diskuse:
Zaujalo vás téma? Máte k němu co říct? Přidejte svůj názor.

Další články: 318
Reklamní partneři:

www.montycon.cz   www.romanabennet.cz

Mapa webu RSS
redakční systém, tvorba www stránek, webdesing, e-shop, jak založit internetový obchod